18-10-17

* overige stadsgezichten: Voorburg, Firenze, Hengelo, Amsterdam, Rotterdam (1979-1999)

-Voorburg-

Voorafgaand aan het maken van de reeks Enschedese stadsgezichten 
(zie hiervoor het betreffende hoofdstuk), maakte ik aan de hand van dia's 
uit het archief van m'n vader enkele pastels van Voorburgse taferelen.
De eerste, de bloeiende forsythiastruiken langs de zijgevel van tegelhandel Coenen 
aan de Prinses Mariannelaan, wist mijn vader te verkopen aan deze firma,
maar enkele jaren later ging die zaak in vlammen op.
Ik heb van m'n pasteltekening nooit een foto gemaakt.
Mogelijk is er in de nalatenschap van m'n vader nog ergens een kiekje van te vinden.


Volgde de hier afgebeelde Horvettekade, die ik me nog uit 
mijn kindertijd kon herinneren, maar inmiddels aan verkeersregulatie 
was opgeofferd. Het water is de Broeksloot
 Deze tekening heeft altijd bij mijn ouders op kantoor gehangen,
later bij m'n moeder in de woonkamer. 


De bloeiende japanse kers aan de Laan van Heldenburg, 
gemaakt kort voor de Enschedese bloesempasteltekening 
'Middag in mei'.
Deze heeft een tijdje bij m'n ouders gehangen,
totdat m'n tante uit Australië op bezoek kwam en 'm kocht.
-

-Firenze-
Van de drie pasteltekeningen die ik maakte naar aanleiding van
de foto's gemaakt tijdens een vakantie in Firenze, is dit de enige
waar ik een nog afbeelding van heb kunnen vinden: Uffizi.
-

-Zutphen-
-

-Hengelo-

'Kathedraal te Hengelo (O)'


De machtige koeltorens van de Hengelose electriciteitscentrale waren allang

buiten gebruik, maar bleven gezichtsbepalend voor Hengelo-Oost.

Toen ik vernam dat de torens gesloopt zouden worden, heb ik ze vereeuwigd.

De snackcar lijkt een vreemde eend in deze troosteloze bijt, maar misschien

stond er links buiten beeld wel een school of zoiets...




Enschedesestraat te Hengelo.

(De pijl wijst terug naar Enschede.)




Op nagenoeg de zelfde plek als de hiervoor getoonde Enschedesestraat in
Hengelo maakte ik in 1991 een serie foto's om deze pastel op papier met een
panorama van 360 graden te kunnen maken voor een tentoonstelling
in de daargelegen expositieruimte De Molen.



Op de zolder van de molen hangt het 7 meter lange en 125 cm hoge panorama.


Fragment 'panorama Enschedesestraat', richting Hengelo



Fragment 'panorama Enschedesesstraat', richting Enschede.


detail


De laatste drie meter van de tien meter lange rol papier 
besteedde ik aan drie losstaande pasteltekeningen 
van elementen die wel in het panorama zitten 
maar niet voldoende tot hun recht kwamen.

De imposante rode beuken zijn in mei op hun mooist. 
Toen ik het panorama voorbereidde was het augustus en 
dan is het rood al een soort groen geworden.

En het schitterende Jugend Stil-huis gaat in het 
panorama te zeer schuil achter struweel en auto's. 
Als derde kwam de molenstomp zelf, die op het panorama 
zelf slechts twee decimeter hoog is. 
Deze drie heb ik achteraf los gesneden en elk als afzonderlijke 
panelen afgemaakt, door er iets aan toe te voegen.



'Heilig huis'



'Boom in Hengelo'



'Molenkruis'

-

-Amsterdam-

Op verzoek van een Hengelo's ingenieursburo ben ik in 1994 een aantal keren 
vanuit Rotterdam naar Amsterdam gegaan om het bouwproces te registreren van 
Ben van Berkels project op de Nieuwezijds Kolk. 
Maar al jaren daarvoor had ik deze plek bezocht en er bovenstaand beeld vastgelegd. 
Ik heb er zelfs twee versies van gemaakt, een als pastel en deze ingekleurde pentekening. 



Tijdens de bouwwerkzaamheden werden in de bouwput de fundamenten
aangetroffen van wat vermoedelijk het kasteel van de Heren van Aemstel
is geweest, the very heart of the town.
Op een dag was de vondst voor publiek opengesteld. Nog steeds heb ik spijt
dat ik toen ik de foto maakte die de basis vormt van deze pasteltekening, 
niet even "meneer Baart! " heb durven roepen zodat deze stadsarcheoloog, 
die in die tijd bijna dagelijks in alle kranten stond,
een moment zijn blik omhoog zou hebben gericht,
recht in de lens van mijn camera...

-

-Rotterdam-


In Feijenoord stond dit oude watertorentje als een veel te groot
schaakstuk over het op het plein aangebrachte schaakbord uit te kijken.
Gefotografeerd in 1991, getekend in 1997. Het torentje is inmiddels
gerestaureerd en het schaakbord geasfalteerd. De tekening is door
Deelgemeente Charlois geschonken aan Deelgemeentee Feijenoord,
ter gelegenheid van de ingebruikneming van het nieuwe kantoor van de laatste.


Arches & Bowls & Curves & Domes

Links in het lijnenspel op het asfalt van dit plein is hetzelfde schaakbord
zichtbaar dat op de vorige tekening te zien is. De halve bollen zullen
oorspronkelijk wel iets met gas van doen gehad hebben, maar waren
hier, in 1991 jeugdhonk en oefenruimte. Ertussenin de bogen van de
Van Brienenoordbrug en om het geheel te completeren een regenboog
eroverheen.


'Tijdelijk Rotterdams stadsgezicht.'

Deze peperbus stond voor het oude station Blaak, (erachter
is nog het luchtspoor te zien).Ineens prijkte deze juffrouw in
haar onderjurk, die voor geen enkel product reclame stond
te maken, hoewel ze wel aan de drank was. (Pas later ben ik
gaan vermoeden dat de aan de overzijde van de Blaak gelegen
kunstacademie er iets mee te maken had.)




Dorpsweg met Kathedraal van Charlois





Westersingel

"L' homme qui marche vers le Sud", oftewel: De Man zonder hoofd
heeft zich omgedraaid en wandelt in de richting van de vrouw die,
eveneens zonder hoofd, op hem staat te wachten op het Charloisse Hoofd.
Of het bronzen beeld van Rodin en het granieten beeld van Kees Buckens
elkaar ooit zullen krijgen zonder hulp is hoogst twijfelachtig, zo met die
rivier ertussen. Het leven valt niet mee zonder hoofd.



Van deze vrij grote pastel op papier heb ik nog geen goede foto kunnen vinden.
De Vrouw Zonder Hoofd staat er te wachten op haar minnaar, de Man Zonder Hoofd,
die helaas niet zwemmen kan. Als het een betere foto was geweest was wellicht duidelijker
te zien dat alle Rotterdamse oeververbindingen hier in beeld zijn: een van de gebouwtjes
van de Maastunnel, de Erasmusbrug en de Willemsbrug evenals de Van Brienenoordbrug.





Een kunstproject dat ik eigenlijk in gedachten had, om de beelden daadwerkelijk eenmalig
bijeen te laten brengen (met Rodin's beeld werd in die tijd toch af en toe gesleept wegens
herinrichting van de Westersingel), heb ik nooit werk gemaakt, uiteindelijk ben ik toch maar
steeds tekenaar gebleven.
Nu zou het zelfs al een uitdaging zijn om deze twee tekeningen weer bij elkaar te brengen...








1 opmerking:

  1. Mooie collectie!

    Grappig, ik heb in "Arches & Bowls & Curves & Domes" nog met mijn oude bandje geoefend :-)

    BeantwoordenVerwijderen