12.2.23

* 'rondom het huis', serie (1988) en andere Enschedese stadsgezichten



Ik had weliswaar het project 'De Enschedese stadsgezichten' in 1984 afgerond met een grote tentoonstelling in het TextielindustrieMuseum, toch bleven zich in m'n omgeving onderwerpen aandienen die ik - op kleiner formaat - graag wilde tekenen. Omdat enkele oudere pasteltekeningen thematisch ook in dit hoofdstuk passen, begin ik daar mee:

Bij het ontginnen van een stukje van het voorterrein voor ons huis ten behoeve van een tuintje voor onszelf, kwamen nogal wat stenen te voorschijn. Die gebruikte ik om een walletje te maken rondom dat tuintje, en met wat er overbleef dit bankje, dat ik met plaggen gras bekleedde. Eens in de paar weken kwam de plantsoenendienst het gras voor ons huis maaien, hetgeen nogal ergerniswekkend was. Vandaar de titel van deze pasteltekening: 'Monument voor lang gras.' (1979).




Uit de serie zonsondergangen kunnen deze twee ondergebracht worden in de rubriek 'rondom het huis'.

afm. ca 120x120 cm 

afm. ca. 30x50 cm
Op dit braakliggende landje kwamen later de wisselwoningen te staan, die zijn afgebeeld in het hoofdstuk 'Enschedese stadsgezichten'. Het gebouw is een voormalige veldwachterswoning. Het huis waar ik zelf woonde staat er 50 m links van. Tussen het veld en het huis loopt, onzichtbaar op deze tekening, verzonken de opgeheven spoorlijn, die meer dan eens in andere tekeningen figureerde of hoofdonderwerp was.  

Van mijn atelier naar m'n huis was het zo'n 150 m lopen. De geschoren beukenhaag van de buurman kon me blijven boeien.

De hoge bomen erachter stonden bij ons in de tuin.


Voordat de OTTO in Enschede werd ingevoerd heb ik het vertrouwde beeld van de wachtende zakken (op woensdagochtend) nog even willen vastleggen.




Bloeiende rabarber in onze tuin.

'Rutbeeks mal'

Het Rutbeek werd uitgegraven omdat er enerzijds behoefte was aan zand voor de aanleg van de A35, anderzijds aan een recreatieplas. Wellicht omdat er meer werd gegraven dan er voor de weg nodig was,  heeft er jaren een duin naast de plas gelegen, die toch ook weer z'n eigen recreatieve waarde bleek te hebben.

Er ontbreken enkele werken uit deze serie in deze presentatie, want er was ook 'Rutbeeks wal', samen met 'Rutbeeks mal' een tweeluik vormend. Ik zal nog maar eens gaan zoeken, misschien vind ik er nog ergens een kiekje van.


Een mooi stukje oud Enschede is dit klooster, dat tegen het stadshart aanleunt.


'Onder hoogspanning'



Wooldrikspark



Geen opmerkingen:

Een reactie posten