13.2.23

* Ledenlijst van Pictura (1992-2000)


De Dordtse kunstenaarsvereniging Pictura is in 1722 opgericht als Teekengenootschap. En zo heet het nog steeds.
Toen ik er in 1992 lid van werd stuitte ik er meteen op de twee monumentaal ingelijste Ledenlijsten: een in het kantoor waarop de 18e eeuwse stand van zaken af te lezen was en een in de hal waarop het ledenbestand in de 19e eeuw werd bijgehouden. Wat ik mistte was informatie over het huidige bestand. Op mijn voorstel om hierin te voorzien werd meteen ja gezegd.


Na enkele jaren was de ledenaanwas al zodanig dat er een aanhangsel bij moest en in 2000 deed ik dat nog eens.


Zo werd me duidelijk waarom ze er in de 18e en 19e eeuw ook mee ophielden: je blijft aan de gang.


Een dodenlijst is ook nog even ter sprake geweest, maar daar is het nooit van gekomen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten